قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه / مقالات خودرو / اولین تجربه رانندگی با پورشه ۹۱۱ توربو S کوپه ۲۰۲۱
پورشه 911 توربو S
پورشه 911 توربو S

اولین تجربه رانندگی با پورشه ۹۱۱ توربو S کوپه ۲۰۲۱

همین چهار سال پیش بود که پورشه در تصمیمی تاریخی تمامی مدل‌های ۹۱۱ به جز GT3 تورینگ و اسپیدستر را به توربو مجهز کرد. با توجه به جدید بودن این روند در پورشه، عرضه نسل جدید ۹۱۱ توربو S مدل ۲۰۲۱ نشان دهنده‌ی چالش جدیدی برای طرفداران این خودروی خاطره‌انگیز می‌باشد.

پورشه ۹۱۱ توربو S کوپه ۲۰۲۱

پورشه که آماده‌ی نمایش محصول جدید خود به دنیا بوده برخی خبرنگاران را به پیست مسابقه WeatherTech در کالیفرنیا دعوت کرده بود اما شیوع ویروس کرونا در سراسر دنیا این برنامه را کمی تغییر داد. این خودروساز آلمانی تقریباً در فرایندی ایزوله شده یک دستگاه ۹۱۱ توربو S مدل ۲۰۲۱ با رنگ نقره‌ای GT را در اختیار تست کنندگان قرار داد . ما هم برای اولین بار پشت فرمان این خودرو نشستیم تا توانایی‌های جدیدترین پرچم‌دار خانواده ۹۱۱ را بسنجیم.

پورشه ۹۱۱ توربو S کوپه ۲۰۲۱

هشتمین نسل ۹۱۱ کررا کد ۹۹۲ از پلتفرمی با فاصله بیشتر بین چرخ های روبرویی، تکنولوژی بیشتر و بهبودهایی در سایر بخش‌ها سود برده است. موضوع جالب اینکه نسل ۹۹۲ همچنین برای اولین بار در تاریخ شاهد پهنای برابر دو مدل پایه و S می‌باشد. افرادی که به ابعاد اهمیت زیادی می‌دهند باید بدانند مدل توربو S کمی پهن‌تر از کررا S می‌باشد و از نظر ابعاد نسبت به نسل پیشین خود نیز چند میلی‌متری بهبود پیدا کرده است.

پورشه ۹۱۱ توربو S کوپه ۲۰۲۱

حداقل روی کاغذ که توربو S جدید حرف‌های زیادی برای گفتن داشته و قدرت برجسته‌ی ۶۴۰ اسب بخاری آن حدود ۲۰۰ واحد بیشتر از خروجی ۴۴۳ اسبی مدل کررا S می‌باشد. این خودرو همچنین افزایش قدرت بیش از ۶۰ اسبی را نسبت به نسل پیشین خود تجربه کرده است. قیمت خودرو به ۲۰۳۵۰۰ دلار رسیده و شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت آن به ۲٫۶ ثانیه رسیده است. البته این شتاب زمانی ثبت می‌شود که سیستم لانچ کنترل پکیج اسپورت کرونو فعال شده باشد.

پورشه ۹۱۱ توربو S کوپه ۲۰۲۱

از نظر ما توربو S جدید ابهت زیادی داشته و البته از نظر آئرودینامیکی هم بهبود داشته است. از جمله ویژگی‌های خودرو باید به ورودی هوای خاص مدل‌های ۹۹۱ و اسپویلر عقب فعال اشاره کرد که باعث می‌شود داون فورس تولیدی نسبت به نسل پیشین ۱۵ درصد بیشتر شود. سیستم ورودی هوا دارای فلاپ های متغیر است که هوای خنک بیشتری را به سمت پیشرانه و سایر اجزا می‌فرستند. توربوهای بزرگ‌تر دارای ساختار متفاوت برای عملکرد بهتر بوده و سیلندرها نیز پوشش آهنی دارند. یک سیستم اگزوز اسپورت و سفارشی نیز وجود دارد که جذابیت شنیداری زیادی ایجاد می‌کند. گیربکس ۸ سرعته PDK پورشه هم با کلاچ‌های تقویت شده همراه است تا بتواند گشتاور بیشتر پیشرانه را تحمل کند. این گیربکس نسبت به نسل ۹۹۱٫۲ یک دنده بیشتر را پذیرا شده است.

همچون گذشته آئرودینامیک فعال این خودرو شامل اسپویلر و بال عقب می‌باشد؛ اما در جلو هم عناصر قابل تنظیم چند مرحله‌ای وجود داشته و با بال عقب همکاری می‌کند. همین بال عقب می‌تواند به عنوان ترمز هوایی نیز بکار رود؛ اما سیستم تعلیق نیز بهبودهایی داشته که از جمله آن‌ها می‌توان به شوک‌های قابل تنظیم جدید اشاره کرد که در هر ثانیه ۲۰۰ محاسبه را انجام می‌دهند. ترمزها نیز در جلو دارای ۱۰ پیستون بوده و از دیسک‌های سرامیک کربنی ۱۶٫۵ اینچی تشکیل شده‌اند.

همچون همیشه پورشه ۹۱۱ توربو S با اندکی ریزه‌کاری‌ها عرضه شده و برای تشخیص آن‌ها باید چشمان تیزبینی داشته باشید. افزایش چند میلی‌متری فاصله بین چرخ های جلویی باعث شده دماغه خودرو تخت‌تر به نظر برسد. شما احتمالاً این موضوع را متوجه نخواهید شد اما شاید برخی زوایای عجیب بین خطوط مستقیم کاپوت و دیگر بخش‌ها را ببینید. تقریباً همه‌چیز از ستون A به بعد هماهنگ بوده و با جریان عضلانی و خاص به سمت عقب حرکت کرده‌اند. در واقع به نظر می‌رسد انگشت طراح روی منحنی‌های پیچیده‌ای حرکت کرده است.

وقتی وارد کابین شوید همان حس کلاسیک اما حالا مدرن را خواهید دید. در پیش چشمان راننده یک دورشمار آنالوگ وجود داشته و دو صفحه‌نمایش دیجیتال آن را احاطه کرده‌اند. میزان شخصی‌سازی این صفحات نمایش خیلی خوب بوده اما بازوهای راننده وقتی فرمان را نگه ‌داشته باشند باعث بلوکه شدن دید خواهند شد. جدای از این موضوع، کابین نسل جدید توربو S فضای دوست‌داشتنی‌ای بوده و ترکیبی از راحتی و کاربری می‌باشد.

وقتی کلید سمت چپ را فشار دهید پیشرانه با آهنگی که آرام تر از حد انتظار است شروع به کار می‌کند. خودروی حاضر در تست فاقد اگزوز اسپورت سفارشی بوده است. این اگزوز باعث می‌شود صدای بیشتری نسبت به نسخه استاندارد تولید شود.در حالت نرمال رانندگی شما وجود ۶۴۰ اسب بخار قدرت پورشه را حس نخواهید کرد و هرگز حدس نمی‌زنید که در حال راندن یک موشک زمینی هستید؛ اما وقتی دکمه کوچک روی فرمان را فشار دهید و حالت اسپورت را انتخاب کنید همه‌چیز رنگ عوض کرده و اندک اشاره‌ای روی پدال گاز باعث می‌شود اندام‌های داخلی بدن حس بدی پیدا کنند.

البته که همچون همیشه حقه‌ای به نام لانچ کنترل وجود دارد. برای فعال کردن این سیستم باید حالت اسپورت پلاس را انتخاب کرده، دکمه PSM را تا زمان خاموش شدن کنترل پایداری نگه داشته و هر دو پدال را فشار دهید. در این حالت دور پیشرانه بالا رفته و در ۵ هزار باقی می‌ماند و عبارت لانچ کنترل فعال شد در نمایشگر به شما نشان می‌دهد که خودرو آماده شلیک است. وقتی پا را از روی پدال ترمز بردارید آتش‌بازی شروع خواهد شد. اگر هم بخواهید دوباره ایستاده و لانچ کنترل را فعال کنید ترمزهای سرامیک کربنی سریعاً این کار را انجام خواهند داد.

سیستم تعلیق تطبیقی هم در جاده‌های پر پیچ و خم و نسبتاً ناهموار به کار می‌آید. وقتی سیستم تعلیق اسپورت ۱۵۱۰ دلاری را سفارش دهید ارتفاع خودرو ۱۰ میلی‌متر کاهش‌ یافته و کیفیت سواری خودرو سفت اما کنترل شده به نظر می‌رسد. البته که سواری خودرو هرگز ناراحت نخواهد بود. در واقع میزان سورپرایز کننده‌ای از پایداری وجود دارد که برای چنین خودروی پرفورمنسی یک مورد ویژه محسوب می‌شود. برخلاف خودروهای اسپورت و هیجان‌انگیزی همچون نیسان GT-R نیسمو یا لامبورگینی اوراکان، ۹۱۱ توربو S به خوبی دست‌اندازها را رد می‌کند. حتی در حد وسط نیز کنترل خوبی روی حرکات بدنه وجود داشته و راننده با اعتمادبه‌نفس زیاد می‌تواند پیچ‌ها را رد کند.

ما تحت تأثیر چسبندگی احساس‌برانگیز و پایداری ۹۱۱ توربو S جدید قرار گرفتیم اما درست زمانی که اعتمادبه‌نفس ما در بالاترین سطح خود قرار داشت باران ناگهانی شروع به باریدن کردن. اندکی پس از آن بود که در صفحه نمایشگر توصیه شد از حالت خیس رانندگی استفاده کنیم. منحنی گشتاور صاف‌تر و کنترل بهتر سیستم‌های ABS، کنترل پایداری و کنترل کشش باعث می‌شوند ایمنی رانندگی در این حالت بیشتر باشد. در این حالت چسبندگی ۹۱۱ بیشتر از آن چیزی است که فکر می‌کنید و شما می‌توانید بدون نزدیک شدن به لحظات خاص پیش از تصادف خودرو را به محدودیت‌های خود نزدیک کنید.

پورشه کار بسیار خوبی را در تنظیم شاسی انجام داده و علیرغم ناهمواری‌هایی که در مسیر وجود دارد خودرو برنامه ریزی شده و خونسرد حس می‌شود. حتی زمانی که یک پریوس با سرعت کم جلوی شما ظاهر شده و مجبور به تعویض لاین و ترمز می‌شوید این حس پایداری کاملاً مشهود است. اگر هم خواهان حداکثر قدرت باشید کافی است از خودرو بخواهید تا حتی در حالت خیس نیز شما را همراهی کند.

زمانی که هوا مساعد شد زمان انتخاب حالت اسپورت پلاس رسید و اسپویلر از جای خود بالا آمد و این امر نشان داد سخت‌افزار خودرو آماده‌ی آتش‌بازی جدیدی است. با بالا رفتن دور پیشرانه و پاسخ سریع‌تر پدال گاز، ۹۱۱ توربو S جدید اسپورت تر و تیزتر از همیشه به نظر می‌رسد.

در تمامی مسیر تست خبری از لرزش‌های داخل کابین نبود و در واقع خودرو سواری راحتی در سرعت‌های بزرگراهی نشان می‌دهد؛ اما یک سوال وجود دارد: آیا خودرویی وجود دارد که بتواند ترکیب چابکی و راحتی فوق‌العاده‌ی ۹۱۱ توربو S را ارائه کند؟ برای پاسخ دادن به این سوال باید ساعت‌ها فکر کرد. اگر شما مدعی دیگری را می‌شناسید به ما معرفی کنید!

مشخصات پورشه ۹۱۱ توربو S کوپه ۲۰۲۱

  • پیشرانه: ۶ سیلندر ۳٫۸ لیتری توئین توربو
  • قدرت/گشتاور: ۶۴۰ اسب بخار/۸۰۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۸ سرعته دوکلاچه، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: ۲٫۶ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۳۳۰ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: اعلام نشده
  • قیمت پایه: ۲۰۳۵۰۰ دلار
  • قیمت مدل تست شده: ۲۱۲۴۵۰ دلار

درباره ی ali masoudi

برای یادگیری شروع به کلیک کردن کردم و این داستان هنوز هم ادامه و کلیک ها یکی پس از دیگری

شاید منظورتان این باشد

برندگان جوایز خودرویی سال 2020 پورشه تایکان 4s

مسافت هزار کیلومتر را در عرض ۹ رکورد پورشه تایکان ۴S در دنیای واقعی

خودروی الکتریکی پورشه تایکان ۴S توانست در مدت زمان حدود ۹ ساعت، فاصله ۱،۰۰۰ کیلومتری میان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

( کسب امتیاز )